Biblioteka

BIBLIOTEKA SZKOLNA

godziny otwarcia – rok szkolny 2024/2025

 

Poniedziałek     8.00 – 12.30

          Wtorek           8.00- 12.30              

Środa              8.00 –  12.30

Czwartek       8.00 –  11.30

  Piątek                 7.30  – 11.30

 

 RÓŻNORODNE POMYSŁY…

 czyli jak biblioteka szkolna promowała książki i czytelnictwo:

 1) „Kącik ciekawej książki”- zajęcia w przedszkolu prowadzone cyklicznie tj. raz w tygodniu. Dzieci poznają baśnie znane i mniej znane oraz bajki terapeutyczne. Zajęcia kończą się warsztatami pogłębiającymi treść utworów.

2) „Błyskawiczna książka”- uczniowie z klas 1-3 wykonali książeczki tematyczne. Każdy otrzymał przygotowane wcześniej kolorowe karteczki jednakowego formatu- zapisano na nich zdania, które należało uzupełnić: „Dlaczego watro czytać? ” „Warto czytać, bo…”, „Czytanie jest ważne, bo…”, „Lubię czytać, bo…”, „Książka to…”, „Czego nie lubi książka?”.

3) Kolorowe plakaty promujące bibliotekę i czytelnictwo wykonali uczniowie klas 4-6 i gimnazjum.. Hasła jakie znalazły się w pracach były zachęcające i śmieszne.

4) „Poleć książkę koledze”- to reklama książki wykonana techniką plakatu, którą zajęli się chętni uczniowie gimnazjum. Ilustrowali dowolną ciekawą książkę, krótko ją opisując.

5) „Czytamy innym”- to akcja wspierana przez uczniów i rodziców. Tydzień czytania w przedszkolu umożliwił przedstawienie bajek ze swojego dzieciństwa. Każdy ochotnik otrzymał order „Czytam innym”.

6) „Skrzynia książek”- przygotowano ozdobną skrzynię „podaruj książkę”, do której każdy mógł włożyć książkę i podarować bibliotece.

7) Kiermasz książek to kolejny pomysł na propagowanie czytelnictwa. Biblioteka szkolna dwukrotnie przeprowadziła taką akcję.

8) Światowy Dzień Pluszowego Misia biblioteka uczciła konkursem „Pluszowy miś 3D”, który cieszył się ogromnym powodzeniem, a zwycięscy otrzymali nagrody.

9) Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej.

Uroczystość ta jest ważnym wydarzeniem w bibliotece. Pasowanie poprzedzone jest oficjalnym wręczeniem zaproszenia. W dekoracji sali pomagają uczniowie z Koła Przyjaciół Biblioteki. Mali czytelnicy otrzymują drobne upominki i dyplomy.

Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2021–2025 organów prowadzących szkoły w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, Biblioteka  Szkoły Podstawowej w Leńczach otrzymała w roku 2023 środki finansowe na zakup książek.Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 332 woluminów o wartości 7 500 zł.W oparciu o rozmowy przeprowadzone z rodzicami uczniów oraz nauczycielami dokonaliśmy wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikiem Biblioteki Publicznej Filia Leńcze, przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zgodnie z zainteresowaniami czytelników. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona w lektury szkolne, które stanowiły 20,78 % zakupionych książek, jednak największym zainteresowaniem cieszą się tzw. nowości wydawnicze. Jest wśród nich seria Czytam sobie trzy poziomy, seria Cukierku, Ty łobuzie, seria Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek, seria Zaopiekuj się mną, seria Magiczne drzewo, Seria Niefortunnych Zdarzeń, Akademia Dobra i Zła, Dziennik Cwaniaczka, Baśniobór, Enola Holmes, Zwiadowcy. Zakupiono także pozycje uwzględniające potrzeby uczniów niepełnosprawnych: seria „Czytamy bez mamy!” (duża czcionka ułatwiająca czytanie oraz słowniczek trudniejszych wyrazów). Seria dla dzieci z trudnościami w nauce czytania „Czytam sobie” (trzypoziomowy program wspierania nauki czytania dla dzieci w wieku 5-7 lat): poziom pierwszy „Składam słowa”, poziom drugi „Składam zdania”, poziom trzeci: „Połykam strony”.Zakup książek to nie jedyna zaleta realizacji projektu. Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo. Już w pierwszych dniach września zorganizowany został w bibliotece szkolnej kącik czytelniczy dla uczniów spędzających czas w bibliotece przed lekcjami. Obchodzono Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych : gazetka ścienna, kiermasz książki – to formy urozmaicenia oferty biblioteki szkolnej. Kiermasz cieszył się dużym powodzeniem i jest organizowany co roku. „Dzień Pluszowego Misia”: klasy 1-3 zorganizowały wystawę pluszaków. Zwyciężyła klasa, która zgromadziła największą liczbę pluszowych miśków. Klasy 4-8 brały udział w konkursie pt. „Oda do Misia”. Wyłoniono zwycięzców, wręczono nagrody. „Andrzejkowy zawrót głowy” to błyskawiczny konkurs, który odbył się na dużej przerwie. Konkurs obejmował znajomość obrzędów i tradycji związanych z andrzejkami. Akcja „Andrzejkowe wróżby” – uczniowie odwiedzający bibliotekę szkolną otrzymywali wróżby, na których umieszczono tytuły książek zakupionych w ramach programu. „Dzień Kubusia Puchatka” zorganizowany razem z samorządem uczniowskim to dzień kolorowanek i wystawa książek. „Dzień popcornu” – chętni uczniowie wykonali pracę plastyczną. Przed feriami biblioteka promowała nowości – „Książka na ferie”, został również opracowany „Kodeks zabaw zimowych”. Zorganizowano błyskawiczny konkurs z okazji „Dnia Kobiet”. Plakaty promujące bibliotekę i czytanie, wykonanie kolorowych zakładek do książek to sposób w jaki obchodzono Światowy Dzień Książki.Ekspozycja książek oraz recenzji wybranych pozycji odbywała się przez cały czas trwania projektu. Prowadzono lekcje biblioteczne, na których promowano zakupioną literaturę i zachęcano do korzystania z biblioteki.Za pośrednictwem wychowawców klas wystosowano do rodziców list otwarty promujący czytelnictwo i zachęcający do odwiedzania przez dzieci biblioteki szkolnej.W ramach współpracy z Biblioteką Publiczną w Kalwarii Zebrzydowskiej zostały rozpropagowane konkursy „Mistrz Pięknego Czytania”(dla kl. 7), „Zostań Bajkowym Czytelnikiem” (dla kl. 0-6 ).Program Narodowego Rozwoju Czytelnictwa został zrealizowany zgodnie z założeniami. Cele zostały osiągnięte. Realizacja programu przyczyniła się do znacznego wzbogacenia księgozbioru biblioteki szkolnej, a także wpłynęła na rozwój zainteresowań czytelniczych uczniów oraz częstotliwość korzystania z biblioteki w czasie wolnym. Program zintegrował różnorodne działania nauczyciela bibliotekarza, rodziców, dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej wokół promocji czytelnictwa w szkole i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z innymi bibliotekami działającymi w środowisku lokalnym. Szkoła aktywnie włączyła się w realizację NPRCZ i jest otwarta na udział w podobnych zadaniach w przyszłości.

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Przedszkole Gr B „Bajki do poduszki”- spotkania w przedszkolu, podczas których nauczyciel bibliotekarz czytał najmłodszym dzieciom książki zakupione w ramach programu. Po zajęciach prowadzone były rozmowy z najmłodszymi oraz obdarowywani oni byli kartami do malowania tematycznie związanymi z treścią czytanych książek.

Klasy I – III Konkurs recytatorski i wykonanie przez uczniów ilustracji do wybranych wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Uczniowie wypożyczyli i recytowali wybrane utwory Brzechwy i Tuwima, a następnie dowolną techniką plastyczną wykonali ilustracje. Prace uczniów posłużyły do zorganizowania wystawki promującej czytelnictwo. Najlepiej wyrecytowane utwory zostały nagrodzone dyplomami i upominkami.

Klasa IV Projekt pt. „Fantastyczny słowniczek”. Uczniowie mieli za zadanie przeczytać wybraną pozycję z zakresu literatury fantastycznej. Na podstawie przeczytanych książek przygotowali w grupach mini słowniczki pt. „Literackie postacie i przedmioty o magicznej mocy”. Przy opracowaniu słowniczka stosowali różnorodne techniki plastyczne, a także korzystali z technologii informacyjnej.

Klasa V a i b Projekt „Piszę do Ciebie…”. Uczniowie napisali list do wybranego bohatera przeczytanej i polecanej książki. Prace literackie były przygotowane pod kierunkiem nauczyciela języka polskiego.Klasa  czytelniczo – plastyczny pod hasłem „Dlaczego warto czytać?” – na plakat promujący czytanie i bibliotekę. Wykonane plakaty zostały zaprezentowane w bibliotece szkolnej.

Klasa V II „Tylko czytający może więcej”- projekt, w którym uczniowie klasy VII poznawali nowości dostępne w szkolnej bibliotece dzięki realizacji NPRCZ. Wykonali plakaty do wybranych tytułów wierszy, które zachęcały innych uczniów do zainteresowania się poezją.

Klasa VIII „To musisz przeczytać”  – projekt skierowany do uczniów klasy VIII. Podczas tego przedsięwzięcia uczniowie uczyli się pisać mini recenzję wybranej książki. Zajęcia były zorganizowane we współpracy z nauczycielem języka polskiego. Była to forma popularyzacji książki.

LISTA KSIĄŻEK NPRCz

Czytam sobie – seria – poziom 1 (28 szt.), poziom 2 (23 szt.), poziom 3 (14 szt.)

Seria Czytamy bez mamy 3 poziomy (12 szt.)

  1. Kownacka Plastusiowy pamiętnik (10 szt.)
  2. A. Milne Kubuś Puchatek (10 szt.)
  3. Goscinny Mikołajek i inne chłopaki (10 szt.), Mikołajek pierwsze historie, Szczęście Mikołajka
  4. Tuwim Julian Tuwim dla dzieci (10 szt.)
  5. Gellner Wścibscy (10 szt.)
  6. Mizielińska Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
  7. Lind Piaskowy Wilk
  8. Cichoń seria o Cukierku (11 szt.)
  9. Bednarek seria o skarpetkach (5 szt.)
  10. Maleszka seria Magiczne drzewo (12 szt.)
  11. Grodek Mania dziewczyna inna niż wszystkie (10 szt.)
  12. Snicket Seria Niefortunnych Zdarzeń (3 szt.)
  13. Sapkowski Maladie i inne opowiadania

A.Christie Dwanaście prac Herkulesa, I nie było już nikogo, Śmiertelna klątwa, Dom zbrodni

  1. Webb seria o zwierzętach Zaopiekuj się mną! (10 szt.)

M Swędowska 777 pomysłów na zabawy z książką

  1. Chainani seria Akademia Dobra i Zła (7 szt.)
  2. Bąkiewicz seria Ale historia…! (6 szt.)
  3. Barciś i in. Bajkoterapia – czyli bajki pomagajki dla małych i dużych
  4. Molicka Bajki terapeutyczne
  5. Iberrola Bajki, które pomagają odkrywać talenty, Bajki, które uczą, jak być szczęśliwym, Bajki, które uczą, jak żyć wśród innych
  6. Griffin i D. Sandler Motywuj do komunikacji! 300 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem
  7. Michalak Opowieści o tym, co w życiu ważne
  8. Stanecka seria Basia i …(10 szt.)
  9. K. Rowling Baśnie Barda Beedlea, Harry Potter (8 szt.)
  10. Mull seria Baśniobór (4 szt.), Pięć Królestw (3 szt.)
  11. Widmark seria Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai (10 szt.)
  12. Musierowicz Ciotka Zgryzotka
  13. Kozioł Detektywi na kółkach
  14. Kinney seria Dziennik Cwaniaczka (10 szt.)

M Pałasz seria o Elfie

  1. Springer seria Enola Holmes (8 szt.)
  2. Collins Igrzyska śmierci (3 szt.)
  3. Kordyasz Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły
  4. I. Sanchez Vegara seria Mali Wielcy…(5 szt.)
  5. Kasdepke Mity dla dzieci
  6. Riordan seria Percy Jackson (6 szt.)
  7. A. Marczak Rodzina Monet (7 szt.)
  8. Flanagan seria Zwiadowcy (17 szt.)
  9. Betcher Wigilijne opowieści

P Nilsson Inny niż wszyscy

  1. Jackson Ocalało pięciu
  2. Davis komiks Garfield (3 szt.)
  3. Rosa komiks Wujek Sknerus (2 szt.)
  4. Makuszyński komiks Przygody Koziołka Matołka

Adapt. Komiks Herkules Poirot Randez-vous ze śmiercią, Herkules Poirot Tragedia w trzech aktach

Cz. Janczarski Miś Uszatek

  1. Jansson Przygody w Dolinie Muminków, Cudowna Dolina Muminków, Zaczarowana Dolina Muminków
  2. Tylicka O krakowskich psach i kleparskich kotach (7 szt.)